Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

tisdag 29 augusti 2017

Sjukdom på ligusterhäckarna

Mina ligusterhäckar har nu drabbats av vad som ser ut att vara ett svampangrepp av Cercoseotoria ligustrum. Tråkigt, tråkigt. Det är det första angreppet jag ser av detta hos mig. Bladen får runda bruna fläckar som det blir hål i, de gulnar och ramlar av i förtid och häcken tappar så småningom alla blad. Grenarna växer inte mer men de är gröna innanför barken. Även nya grenar lär insjukna.
Eftersom vi har väldigt mycket ligusterhäckar är det ett hårt slag. Den vintergröna ligustern som vi har är också särskilt hårt drabbad (Ligustrum vulgare var. italicum 'Atrovirens'). 
Jag hoppas på det bästa och håller tummarna för att naturen ska kunna klara ut detta. Med hjälp av de goda svamparna kanske det kan gå men prognosen är ju ganska dyster. Har fått rådet att mylla ner Mikroferm eller Binab till våren. Dessutom bör man plocka upp gula löv och ta bort dem men det är inte görbart här.
Ni som har, eller har haft, påhälsning av svampen. Hur har det utvecklats hos er? Skulle vara mycket värdefullt med rapporter. Finns det hopp?

Början på ett angrepp med de runda bruna fläckarna. Sedan blir alla blad gula och ramlar av. 




15 kommentarer:

  1. Så trist da! Det er jo ergerlig når trær og busker rammes av sopp. Får håpe at du får stoppet det.

    SvaraRadera
  2. Hej Helene!

    Har inga erfarenheter att dela med mig av men jag känner verkligen för er och det som drabbat er liguster. Hopp och förtvivlan och så småningom ett beslut om vad som måste göras men jag hoppas verkligen att det går att finna motmedel mot skadegöraren.

    Kram Helene!

    SvaraRadera
  3. Det har jeg aldrig hørt om, men det lyder enormt besværligt. Hækken vil man meget nødig undvære, og jeg håber virkelig naturen kan klare det selv.

    Sender positive tanker din vej!
    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  4. Hej Helene

    Har hört talas om detta.
    Årsaken skulle vara denna kyliga och blöta sommar.....
    Botemedlet är luft och ännu mera luft - kanske en kraftig beskärning?

    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Uff! man oppdager jo som hageeier, at hver enkelt plante har sine spesielle fiender iform av sykdommer og skadedyr. Men en hel hekk...
    Håper det går å redde den!

    SvaraRadera
  6. Hej Helene!
    Så tråkigt, hoppas att du kan få några goda råd, och att den går att rädda.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  7. Fy så tråkigt! Jag lider med er. Har hört talas om svampen men inte sett den. Vågar förstås inte ge några råd men håller tummarna för en torr sommar på västkusten nästa år och att det löser sig.
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Svar
    1. Kul att du frågar. Förra året var alla ligusterhäckar jättefina. Nästan inga tecken på svamp. Det var väl det varma och torra vädret som gjorde att svampangreppen i stort sett uteblev. I år börjar jag se lite angrepp så det kommer nog mer. Men jag har inte behövt ta bort några plantor ännu.

      Radera
    2. Ytterligare en uppdatering 29 augusti 2019. Nästan inga angrepp alls i år heller. Augusti blev ganska varm men inte väldigt torr. Så bra - nu är det två somrar utan angrepp så häckarna är pigga och krya och klarar ett angrepp när det kommer.

      Radera
  9. Hej!
    Nu har jag fått precis sådana prickar på min ligusterhäck, som jag planterade för ett år sedan. Vad jag hittills har sett verkar det vara på ett par tre plantor. Hur gjorde du? Behandlade du med något svampmedel? Hjälper det att klippa ner de två tro eller gräva upp dem innan det smittar vidare?
    /Kristina

    SvaraRadera
  10. Ja, hur gjorde du? Jag har också drabbats.

    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara låtit det vara och vid torra år är det nästan inget angrepp alls utom i slutet på sommaren. Vid fuktiga år mer angrepp och tidigare. Klipper försiktigt när det är svåra år och mer när det är mindre angrepp. Har inte tagit bort några plantor utan de har fått vara kvar. Funkar fortfarande som häck och bra år ser man inget alls. Ser att alla i området har detta problem med liguster.

      Radera
  11. Tack!! Har du använt Binab mer? Du skrev att du skulle mylla ner det i jorden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det blev aldrig av att jag använde Binab.

      Radera