Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

måndag 17 juli 2017

Martas lilja - utan liljebaggar

Nu blommar Martas lilja. Jag kallar den så för jag har fått den av min bloggvän Marta (Martas rike) men den heter förstås något annat. Fick en massa stora och väldigt fina lökar förra hösten och de blommar nu fantastiskt på flera ställen. Är lite tveksam till liljor annars för liljebaggen brukar förstöra dem. Antingen är baggarna färre i år eller så har min sprej med vitlök fungerat bra.
Hur ser det ut med liljebaggarna hos er?




14 kommentarer:

  1. Den var fin! Att inte drabbas av liljebaggar torde vara ganska unikt, bara att tacka och njuta av de vackra blommorna. Hos mig är det som vanligt dvs ganska mycket "tugg" på de få liljor jag har.

    Jo, jag plockar men hittar inte allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag njuter av avsaknaden av baggar.
      //Helene

      Radera
  2. Så fin den var! Hvitløkspray, er det noe du sprayer på liljene før de blomstrer? Hvordan lager du det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag krossar lätt (bankar på) 2-3 vitlöksklyftor som får dra med en liter vatten några dagar (proportionerna är inte så noga). Jag häller sedan vattnet genom ett melittafilter för att få bort vitlöken. Sedan häller jag det i en sprejflaska och sprejar liljorna då och då. Anledningen att jag filtrerar vätskan är att den ska funka i en sprejflaska annars täpper det igen.
      //Helene

      Radera
  3. Kan det faktiskt funka med vitlöksspray? Hur har du "kokat ihop" den?
    Jo, rätt gott om liljebaggar har jag vilka jag jagar manuellt. Annars är liljor en stor favorit hos mig. Jag plockar hellre liljebaggar än låter bli liljeodling. Mina, förutom krolliljorna, har inte slagit ut ännu.
    Dina vita liljor är alldeles bedårande vackra!

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anja - se recept ovan. Tack för den positiva kommentaren. De ser kanske vita ut på bilden men är faktiska mycket ljust gula.
      //Helene

      Radera
  4. Hej Helene!
    Har plockat några få liljebaggar, de största finaste liljorna klarar sig utan att få besök, medan en liten lilja drabbas hårt varje år. Har inte provat, men fått rådet att man kan blanda vatten och Tabasco, och spruta på liljorna och på marken.
    Vackra liljor.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många recept. Alla går väl ut på att man ska förvilla baggarna med att det luktar något annat än lilja. Har inte provat tabasco men det kanske är lika bra.
      //Helene

      Radera
  5. Inte förrän på senare tid har liljebaggarna kommit till mig, kanske är de något färre i år, eller kanske jag inte haft tid att titta så noga. Jag har mest krolliljor.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  6. Oh så roligt att få se dem! Jag tycker att det är en väldigt fin lilja, lagom till både färg, form och storlek.
    I år har jag dem bara i kruka och det blir inte lika bra som på friland.
    Liljebaggar har jag plockat och plockat, ändå har de förstört vissa bestånd. Här stortrivs de nu pga av att jag börjar få rejält med kungsängsliljor. Ska försöka att komma ihåg att behandla dem med vitlöksvatten nästa år.
    Härligt sommarväder vi har, är så lycklig för regnet i förrigår. Hela 14 mm här! Och sol dagen därpå. Kan inte bli bättre. Målar staket dessvärre, det tar aldrig slut, trots att barnen hjälper till.
    Stor sommarkram.
    Marta

    SvaraRadera
  7. Snygg lilja! Inte lika många baggar hos mig i år som det brukar vara. Men visst kläms det en och annan. Tror säkert vitlökssprejet hjälper.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Så snygg lilja! En hel del liljebaggar i år hos oss tyvärr, så trist. Tack för tipset med sprej, det ska jag prova nästa år.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  9. Fick ett råd som har hjälpt mig. Talka med myrr när rosetterna visar sig. Det har hjälpt mig i många år alltid värt att försöka lycka till Inger

    SvaraRadera