Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

lördag 8 juli 2017

Julisysslor

Nu är det ju JAS så man kan gå fram med sekatör och häcksaxen som man vill. Det är en hel del som behöver friseras, mer eller mindre. En del överraskningar dyker upp men framför allt behöver man stödja det som farit illa under flera veckors hårda vindar. Buskar och perenner har blåst sönder och hänger åt alla håll.

Rosen 'Mozart' har ryckts fram och tillbaka i vinden den senaste tiden. Grenar har gått av på busken och andra hänger åt alla håll. Har bundit ihop dem med rep för att få ihop busken igen. Inte så snyggt kanske men den mår nog bättre av detta, då de övertunga grenarna tar skada annars.

En alldeles för yvig och stor avenbok har trimmats ner successivt. Nu återstår bara några "bollar" som jag ska fortsätta att klippa. 

Samma avenbok ur annan vinkel. 

Trodde länge jag närt en orm vid min barm. Har försökt så fransglim som jag sett både i Danmark och England men misslyckats med sådderna. Sparade ändå de två som dök upp i krukorna men mest såg ut som ogräs i frökrukorna. Döm om min förvåning när de nu blommar och verkligen visar sig vara just fransglim - hur läckert som helst. Sådana överraskningar gillar jag!

11 kommentarer:

  1. Här har också blåst rejält och uppbindning blir nödvändigt, också pga att allt växer och blir tyngre. Kul med en överraskning.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  2. Grattis till fransglimmet! En riktig näpen söting. Ja, mycket är det att stötta och pyssla om nu efter regn på tvären och halvstorm.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Ja, här får sekatören och häcksaxen jobba nu för herregud så det växt .om inte annat är det uppbindning som gäller. Kul med trimmade växter och överraskningar.
    Fortsatt trevlig helg
    /Luna

    SvaraRadera
  4. Takk for påminnelsen om JAS månedene. Det hadde jeg helt glemt. Nydelig liten overraskelse!

    SvaraRadera
  5. Det är inte lätt att binda upp växter som skadats av vindar och regn men du har lyckats väl med dina rosor.

    Ja, nog växer det och är man som jag, dålig med sekatören så blir det alldeles för stort. Snygg klippning på din avenbok!

    SvaraRadera
  6. Hej Helene

    Kul överraskning!
    Din Mozart är mycket lik min Bukavu :)

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  7. Hej Helene!
    Vi har haft lugnare väder den senaste veckan, före det höll man på att blåsa bort.
    Tur att rosorna klarat sig, de är fina.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
  8. Ja, ovädren som har löst varandra har verkligen ställ till det. Samtidigt som mina perenner har aldrig varit så stora och höga som i år - ser fallskadorna ännu värre ut
    Vilken cool fransglim! Så klart är du själaglad åt en sådan positiv överraskning ;-)
    Det är väldigt mycket att göra nu...
    Roligt med formklippt avenbok! Du visar väl den som alldeles nyfriserad?

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  9. Vi har også haft meget blæsevejr, hvilket har krævet en del opbinding. Det er slet ikke så let at gøre pænt, men jeg synes nu, at du er sluppet godt fra det.
    Din avnbøg er blevet fin.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  10. Kul med överraskningar! Så fina dina rosor Mozart. Här ska också sättas fart på häcksaxen och sekatören. Inte en häck, buske eller träd går säker;)
    Passar på att ta sticklingar på ligustern samtidigt.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Grattis! Kul att du fick precis det du ville. Blåsten har varit besvärlig även om mina växter klarat sig rätt bra. Men du bor ju närmre havet än jag gör. Avenboken börjar bli riktigt stilig.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera