Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

onsdag 12 juli 2017

Göteborgs botaniska trädgård

Var på besök i Göteborgs botaniska trädgård idag. Varje gång man är där slås man av hur mångsidig och vacker trädgården är. Flera områden är också upprustade och förnyade så det finns mycket att upptäcka. Varje årstid har sina höjdpunkter. Börjar bildserien med några träd och avslutar med några perenner, både kända och för mig helt okända. Detta är bara ett nedslag i trädgården, det finns många helt andra typer av miljöer också, ex stora perennarabatter mm.

Rhododendrondalen är en färgsprakande symfoni på våren och försommaren. Nu är den grön och fantastisk på ett annat sätt. De knotiga grenarna är riktigt läckra de med. 


Grönt, grönt, grönt och en vacker klöverlönn, Acer triflorum, utmed gångvägen 

Japansk skenkamelia, Stewartia pseudocamellia, på väg att blomma över. Marken var full av blommor men det fanns några kvar på grenarna. 


Skenkamelian är ju berömd för sin vackra bark. Denna gjorde ingen besviken. 

Denna stora flerstammiga buske, precis bredvid caféet, brummade av insekter. Jag ställde mig under kronan och det fullständigt dånade av alla flygfän. Helt fantastiskt. Det fanns ingen skylt men jag gissar att det är en liguster (Ligustrum) av något slag, möjligen någon syren (Syringa) men jag håller en slant på Ligustrum. Någon som vet? Redigering: har fått tips på att det är Ligustrum vicaryi (möjligen ska det skrivas L. x vicaryi eller L. 'Vicaryi').

Blommorna i närbild.

I Rhododendrondalen finns en del intressanta perenner. Som detta japanska älggräs, Filipendula purpurea. Färgen var verkligen riktigt cerise.

En av mina favoriter bland rutor är snöruta, Thalictrum filamentosum. I Botan finns flera riktigt snygga bestånd. 

Snörutan blomma är elegant och helt vit. 

Denna klaselilja, Melanthium virginicum, har jag beundrat i Botan många gånger. Har även lyckats skaffa några plantor men de har sniglarna tuggat i sig. Nysrotsväxter (dit denna hör) verkar vara snigelfavoriter.
Jättenysrot, Veratrum californicum. Liksom andra i nysrotsväxter är den en snigelfavorit så jag lyckas inte med den.

En perenn jag inte sett förut. Ingen skylt. Väldigt snygg och läckra blommor. Någon som vet?

Blommorna i närbild. 

Till sist en läcker perenn som jag heller aldrig sett förut. Pleurospermum franchetianum ska den heta enligt säker källa, men inget svenskt namn.

13 kommentarer:

  1. Takk for vakre bilder! Det må være herlig å bare gå der og se. Den Stewartia pseudocamellia, er den i slekt med "ekte" camellia?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marit - de verkar båda ingå i familjen Theaceae så de är släkt.
      //Helene

      Radera
  2. Så härliga bilder. Alltid roligt att se både nytt och gammalt när man gör besök i botaniska trädgårdar.
    Anette

    SvaraRadera
  3. Det måtte være en opplevelse å tusle rundt der. Vakre bilder.
    Merethe

    SvaraRadera
  4. Hej Helene

    Ja, Botan står nog som Nordens främsta botaniska trädgård - tack för bilderna!

    Ha en trevlig dag

    SvaraRadera
  5. Vi har en stor förmån i att bo på enkelt besöksavstånd till Botan :) Undrar hur lång tid det tar innan mina små skenkamelior kommer blomma och få flagnande bark? När de gör det så tänker jag på botan. Härliga bilder!

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Vackra bilder du tagit, Botan är alltid vackert, nästan vilken årstid som helst :) Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med identifikation av växterna men de såg verkligen häftiga ut :)Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. jag borde ta mej dit - fin artikel i Torslanda Tidningen.

    SvaraRadera
  8. Hej Helene!
    Så fina bilder, och många ovanliga växter.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Nu är snörutan min nya favorit också. Sällan har man väl sett en växt som gör så bra skäl för namnet. Stora flingor nyfallen snö.
    Alltid lika trevlig på Botan.
    Ha det gott
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Tak for en dejlig tur rundt i Botan. Jeg har været der flere gange, men desværre aldrig i højsommeren.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  12. Tak for en meget dejlig tur rundt i den botaniske have!

    God weekend!
    Ulla

    SvaraRadera