Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

söndag 18 december 2016

Vackra men omöjliga; snigelmat

Det finns en del perenner som jag slutat med. Vackra och oemotståndliga men alltför goda för den spanska skogssnigeln, även kallad mördarsnigel. Ingen idé helt enkelt. Jag visar några av dessa nedan. Svårt att hitta bilder i mitt fotoarkiv för man hinner knappt fotografera innan de är borta.
Se också min sida om vad sniglarna älskar och hatar här. Men sniglarna har, precis som rådjuren, inte samma diet överallt. 

Gymnaster savatieri - en korgblommig växt där blomman påminner mycket om en prästkrage. Det är en ny växt för mig. Enligt SKUD är Gymnaster savatieri inget giltigt namn och de ger heller inget svenskt namn utan länkar till Miyamayomena savatieri som tydligen kallas Samurajaster på svenska. 
Bilden är vid planering av tre exemplar av Gymnaster savatieri. Några veckor senare var det bara gröna pinnar kvar. 

Melanthium virginicum (Klaselilja). Denna upptäckte jag i Botaniska trädgården Göteborg. Fantastiskt fin. Beställde tre ex. från Spezialplant men de fick inte stå länge efter utplantering. Den hör till familjen nysrotsväxter och där är det många godsaker för sniglarna tydligen. Här finns också alla Veratrum sp. och Zigadenus sp. Provade med tre olika arter av Zigadenus (grönliljesläktet). Dessa strök med direkt.

klaselilja
Melantium virginicum, klaselilja, fotograferad i Göteborgs botaniska trädgård.

Jättenysrot
Veratrum californicum, jättenysrot, i Botaniska trädgården, Göteborg

Mertenisa sp. fjärvesläktet, särskilt små plantor. Har inte alla i släktet men de jag haft har varit mycket svårt ätna så jag gissar att det gäller de flesta.
Pärlemorfjärva
Mertenisa virginica, pärlemorfjärva. Fantastisk blå färg men den hann jag bara njuta av någon dag. 

Hosta sp. Funkiasläktet. Bäst klarar sig sporter av 'Halycon'. Särskilt bra är 'June', 'June Fever' och 'First Frost' som inte äts alls. Flera andra verkar lovande också.
June
Hosta 'June Fever' till vänster och 'June' till höger. 

Undvik också:
Delphinium sp. (Riddarsporresläktet) 
Tradescantia hybrider (Tremastarblomma) 
Viola cornuta (Hornviol) men gäller troligen hela violsläktet.

Det finns många flera som är snigelgodis ......Mer information på min sida om vad sniglarna älskar och hatar.

3 kommentarer:

  1. Ja, det er nok like greit å notere for meg med en gang hva de liker/ikke liker. Jeg så de 4 første i sommer, og noe sier meg at det blir nok ikke de siste :(

    SvaraRadera
  2. Det är ju för tråkigt när man inte får ha klenoderna i fred. Här strök en dyr trädgårdsorkidé med över en natt och sniglarna bosatte sig under resterna, bäddade ner sig i tre lager. Plantan var som en magnet och drog till sig hela populationen från närliggande äng, kändes det som.
    Violer alla sorter, tremastareblomma och riddarsporrar får vara i fred här. Ramslök, hostor och gråtimjan godare.

    Så fina bilder på fransglim i förra inlägget. Låter som en intressant växt som skulle passa bra här också. Skulle också gärna vilja veta mer, särskilt om den är jobbig med att fröså sig. Kul om du kommer ihåg och har lust att delge dina erfarenheter så småningom.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Anette - konstigt så olika det kan vara. Förvånar mig med violer och tremastarblomma men det kanske bara är Viola cornuta då (vilken jag hade), som de gillar. Ska återkomma om fransglim om frösådderna lyckas. Har hört olika om den frösår sig eller inte.
    //Helene

    SvaraRadera