Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

söndag 27 november 2016

I orangeriet 1:a advent

En solig dag som idag är det ett fantastiskt ljus i uterummet. Man kan lätt glömma att det är kuling och några plusgrader ute. Nu blommar Agapanthus sedan några veckor. Blommorna står riktigt länge. Den glömde blomma i somras och har kommit på det nu, men blomma på!. En av kameliorna har satt blomknopp som börjar öppna sig. Det blir nog kameliablomning både före och efter jul i år. 

Kamelians knoppar börjar svälla. 
Kamelian har vuxit till sig med åren och är nu ganska stor. Det är hundratals knoppar av olika storlek. (Är det inte konstigt att den fula blå tunnan ute alltid dyker upp på bilderna.)

Agapanthus  


9 kommentarer:

  1. Fantastisk camellia! Utrolig hvor mange knopper den hadde. Nydelig farge på agapanthusen også.

    God adventsøndag!

    SvaraRadera
  2. Vilket paradis ni har skapat, jag kan nästan förnimma känslan av hur det känns att sätta sig där inne en stund när det blåser kulingvindar utomhus.

    /Gunilla

    SvaraRadera
  3. Du har minsann växtlighet att glädjas åt även i dessa tider! Makalös kamelia och agapanthusen så snygg. Man behöver nåt uppiggande i mörkret.
    Nåt annat stort blad skymtar också i bakgrunden bananplanta eller strelitsia...?
    Har du isolerglas i växthuset och hur håller du värmen?
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Wow vilken kamelia! Klart impad av alla som inte bara får dem att överleva utan även blomma. ;) Är inte så bra på det sistnämnda själv. Och Afrikas blå lilja också, mysigt att sitta och fika i det sällskapet. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Anette - Det är ett bananblad du ser på bilden. Har faktiskt fått bananer två gånger under åren. Men jag har Strelitsia också. Detta är inte vårt växthus utan vårt orangeri. Det är sammanbyggt med huset på ena kortsidan. Fullt isolerat (dvs husstandard) i golv (men betongsten ovanpå råsponten) och tak med isolerglas på tre sidor. Vi håller 10 grader på vintern med hjälp av en luftvärmepump. Maxhöjden är drygt 5 m och sidohöjden ca 2,5 m. Jag får göra ett inlägg någon dag och beskriva det.
    //Helene

    SvaraRadera
  6. Så somrigt det känns! Underbar kamelia, jag har gjort några försök med åren, men ingen av dem lever. Du måste lägga ut en bild när den blommar!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  7. Oj vilken maffig kamelia.Kan tänka mig att du väntar den ska
    slå ut. Jag drömmer också om att nån gång få ett uterum där man kunde övervintra växter och njuta av dem året runt.På tal om blåa tunnor, jag har en också som lyste i likadan stark
    färg. Men jag klädde in den med gamla grånade träpinnar runtom och nu smälter den mera in(finns ett inlägg om den på min blogg, under rubrik projekt, om du vill kolla )!
    Ha det gott, här kommer jag fortsätta kika in!

    SvaraRadera
  8. En knoppfull kamelia i ett vackert orangeri är nog den bästa medicinen så här års.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera