Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

måndag 5 september 2016

Berrys Place Farm; England

Ibland känns det rätt direkt. Det gjorde det i Berrys Place Farm. En go' hemkänsla, inte minst för att ägarna var så öppna och välkomnande. Anne och hennes man visade runt och de hade till och med kallat in Annes syster (tror jag det var) för att kunna servera "tea" av hög klass.
Under resan hade vi varit i ganska många trädgårdar innan vi kom hit. Nästan alla i branta sluttningar, för det är kulligt i Cotswolds. 
Denna lilla lantbruksfastighet är på 4000 m2, belägen bland betande kor och fruktodlingar. En plan tomt med massor av rosor, perenner, buskar och träd, en köksträdgård och i utkanten ett område med en större damm. De har också några grisar, höns och ankor. 
Tror de samlar på bänkar också för det fanns många sittplatser med olika möbler i alla. (Tar bänkar i ett separat inlägg senare.)
Trädgården är öppen för besök inom NGS (National Garden Scheme, i den s.k. gula boken) samt för bokade grupper. 
Jag har i tidigare inlägg visat stora pampiga trädgårdar från trädgårdsresan; Hidcote Manor och Kiftsgate Court.  
Trädgårdarna finns markerade på karta här

En stor urna mitt i perennerna. Alla bilder tagna 27 augusti 2016.




Mitt i trädgården stor gräsmatta omgiven av stora rabatter med stora träd runt kanterna.c
c
Ett silverpäron med en fallfrukt under. Hos mig blir silverpäronets frukt betydligt mindre. 

I brittiska trädgårdar är man mer benägen att piffa till det med trädgårdskonst än vad vi är här hemma, tycker jag. Ska bli modigare själv på den punkten. Detta päron i cement med gyllene skaft och blad tyckte jag var riktigt fint.

Ett "wedding-cake-tree", ett bröllops-tårte-träd alltså. Eller en Cornus controversa 'Variegata', pagodkornell på svenska.  

Ett litet vattenblänk i en stenho. Kanske kommer den från gården och användes tidigare till djuren? Mycket fin.


Den stora dammen.

Huset sett från trädgården.


Den lilla gäststugan var helt täckt av murgröna på gaveln och delar av sidorna.



5 kommentarer:

  1. Så vakkert det er der! Det var en flott pære de hadde der ja, og spennende farge på den.
    Engelske hager er bare så fine! Likte dammen de hadde også.

    SvaraRadera
  2. Härlig trädgård ! Gillar päronet skarpt med dess guldlöv :D Man ska ju ha många sittplatser i sin trädgård sägs det och det har vi men vi har aldrig tid att sitta på dem så man undrar ju lite...fast en kort stund för att vila är nog inte så dumt ! :D
    Kram

    SvaraRadera
  3. Pæren er en fin og samtidig humoristisk detalje. Det ser ud til være en fin - og så vidt jeg kan se meget grøn - have. Søen falder så godt ind i helheden.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  4. underbar trädgård, man upptäckte massa nytt Heléne tiden.

    SvaraRadera
  5. Åh, betongpäronet är en favorit! Jag gillar prylar i trädgården, särskilt när de är så här fiffigt placerade. Silverpäronet ser friserat ut, snyggt. Den dagen min cornus controversa blir så här stor, kommer vi inte runt huset annat än möjligen krypande. Jag hade föreställt mig att den ska bilda tak över gången längst huset, men jag har nog underskattat växtkraften. Härligt att se dina resebilder.
    Marta

    SvaraRadera