Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

söndag 14 augusti 2016

Ha-begär i femstjärnig plantskola

Dagens bussresa, med Trädgårdsamatörerna Göteborg, gick till Bohuslän. Vädret var soligt och somrigt, till skillnad mot dagarna innan. Först två trädgårdar och sedan till Gullmarsfjordens plantskola och Tommy och Vivi Ahnby. (Plantskolan är bara öppen för trädgårdssällskap, man kan inte besöka den privat).
Man blir lika imponerad och ha-galen varje gång. Rad efter rad med buskar och träd. Välskötta och märkta plantor, vanliga och ovanliga arter och sorter. Jag hade EN buske på min lista och den hittade jag, men det blev lite till. 
Namnen nedan är angivna som de stod på respektive plant-etikett. En kavalkad av snygga blad men inte mina inköp.

Rad efter rad med plantor.

Sorbus x mitchellii. Mycket stora och vackert grågröna blad.

Gleditzia triacanthos 'Inermis', korstörne. Mindre blad och ljust gröna.

Tilia henryana, fransliind. Väldigt snygga blad. Ser nästan ut att vara taggiga (men det är de inte). Nära att den åkte med hem, men den blir stor och platsen finns inte.

Liriodendron tulipifera, tulpanträdet med de karakteristiska bladen. Ser nästan ut som en flygande rocka. 

Quercus marilandica, marylandek. Fanns gott om snygga ekar. 

Betula nigra 'Shiloh Splash'. En väldigt vacker form av variegerad svartbjörk som jag var mycket sugen på. Under denna en Tilia heterophylla, en snygg lind med stora blad.

Fagus sylvatica 'Franken'. En variegerad bok. Inte riktigt i min smak, den ser angripen ut. 

Bussen full med plantor och förstås plantjägare.

Mina egna fynd återkommer jag till.

3 kommentarer:

  1. Vad härligt ! Kul med så mycket att välja på men farligt ;) Det ska bli spännande att se vad du har handlat :D För du visar väl ? Hihihi

    Ha en bra ny vecka !
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen en upplevelse att få besöka den plantskolan. Inte bara på grund av alla spännande växter utan också miljön. Den fina naturen och deras härliga trädgård är minst lika sevärda som plantskolan. Skall bli spännande att läsa om dina inköp.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Ja, den är populär den plantskolan. Jag brukar nog vara rätt så disciplinerad men där skulle nog alla föresatser ryka.

    SvaraRadera