Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

onsdag 6 juli 2016

Silverpäron med kalufs

Vårt silverpäron (Pyrus salicifolia 'Pendula') behövde en rejäl klippning. Det kändes lite långhårigt. Kanske lite tidigt på JAS för en rejäl klippning men det har varit med om värre under 20 år så det verkar tåligt. I och med att det klipps varje år blir ju inte grenarna så grova. Ett silverpäron kan ju vara lite ostyrigt eller väldigt hårt tuktat. Gillar det senare.

 Lite rufsigt och jobbigt. Skulle vara skönt med en klippning. 

Det hänger och slänger i vinden. Fram med sekatören och häcksaxen.

silverpäron
Gud så skönt det känns, nu är det bara övre kalufsen kvar. Det kräver en annan stege.
Tillägg 8 juli: Blev klart igår. 
Det enklaste för övre delen är att ställa en stege direkt mot trädet och klippa nära. Det är så många grenar inuti trädet så det håller stegen bra. 


6 kommentarer:

  1. Jeg synes de er så fine, og har alltid hatt så lyst på et sånt tre. Men jeg er usikker på om den overlever her. Du bor i et mildere klima enn meg ;)
    Litt av en jobb å klippe den vil jeg tro, men den ble veldig fin etterpå!

    SvaraRadera
  2. Det er et skønt træ, der med sit grå løv skiller sig ud. Den er fint klippet, men den er nu også ganske charmerende som 'langhåret'. Jeg skærer min tilbage hver vinter.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  3. Oj, vad stort och fint silverpäron! Jag har ett nysatt sedan i höstas, och jag klippte det just för andra gången med syftet att det ska "tjocka till sig" lite. Men det ser ju ut som en fotboll på pinne ungefär just nu...:-) Hoppas mitt blir som ditt så småningom!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  4. Det är vackra träd men de kräver att tuktas regelbundet, fint blev det! Jag kan knappt gå under vårt träd så det börjar bli akut.

    Hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
  5. Åh så skönt att du visar att det går. Jag har tre stycken silverpäron på rad som ska tuktas och friseras. Jag gillar dem inte alls som friväxande. Din är jättetjusig!

    SvaraRadera
  6. Sikke et fint træ både før og efter beskæringen. Vi har også en lille sølvpære, men den er ikke hængende og vokser særdeles langsomt.

    SvaraRadera