Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

söndag 5 juni 2016

Magnifika Nevada

Rosen 'Nevada' blommar magnifikt nu. Den brukar vara pålitlig men tycker den är extra riklig i år. Blommorna är lite variabla både till utseende och färg. En del är nästan dubbla och en del går i rosa istället för gräddgult. Vår ros närmar sig 20 år nu och den är 2.5 m hög och minst lika bred så den kräver sin plats. Vet att det fanns (finns?) en jättestor uppstammad nevada på Zetas i Sthlm. Det var den som fick mig på spåret för länge sedan. Vår är dock inte uppstammad.




3 kommentarer:

  1. Takk for tips om en flott rose! Nydelig blek rosa farge (akkurat nå) ☺

    SvaraRadera
  2. Jag älskar den här rosen men trodde inte att jag hade den...men din är otroligt fin! Just nu har jag röjt i en enorm rabatt med bl a rosor OCH plötsligt så hittar jag en ros som jag inte visste fanns där. Den slog ut i morse och kanske är det en N. Jag hoppas det!

    SvaraRadera
  3. Det må være et fantastisk syn, når den blomstrer. Og så har den en let og fin duft. Jeg håber ikke, det er alt for varmt hos jer, for så går blomstringen så hurtigt.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera