Bloggen är min dagbok för att dokumentera större eller mindre händelser i vår trädgård. Ibland även andra projekt eller glimtar från trädgårdsresor och andras trädgårdar.

onsdag 22 juni 2016

Göteborg - trädgårdshuvudstad

Göteborg är "trädgårdshuvudstad" under 2016. En massa tillfälliga och mer permanenta planteringar och händelser äger rum under Gothenburg Green World 2016. Det syns som mest nu mitt i sommaren förstås. Gick ner till city idag på väg till ett möte och hade bara mobilkameran med, men visar några bilder från Kungsportsavenyen och Trädgårdsföreningen. Är man i närheten är det värt en promenad i stan eller i någon av alla parker som deltar runt Gbg.
Poseidon i sin fontän har fått en stor plantering runt sig. Han finns längst upp på Kungsportsavenyen.

Nedanför Poseidon finns den omskrivna installationen - en fontän som visat sig vara trafikfarlig, extremt dyr  som även behöver vaktas av två vakter (i gula västar vid dammens nedre kant). Konstruktionen är väl inte så genomtänkt för det har lett till att folk springer ut i vägen och bilar och bussar har kört igenom mer eller mindre ofrivilligt. Går under namnet bussbidén numera.

Utmed Kungsportsavenyen finns en massa pop-up-parker. Olika stora, olika karaktär och mitt på den breda trottoaren.

Färgglad pop-up-park


Pop-up park under namnet Bee conneted. Många bilder tas det på och i dessa miniträdgårdar.

Lite lummigare pop-up-park.

Detta ska bli en bambu-installation. Inom kort kommer en japansk installationskonstnär att ha färdigställt ett stort bambumoln. Inom galler ännu men det kan bli spektakulärt.
Många och stora krukor av olika slag finns överallt.
Trädgårdsföreningen mitt i stan (och med ingång nära Avenyen) är en av alla parker som deltar i Gothenburg Green World 2016. En massa extra allt händer.
Trädgårdsföreningen har förutom fina planteringar en fantastiskt palmhus, med gratis inträde


Det finns många fina och inte så vanliga träd, bl.a tulpanträd, många lönnar, blomsterkorneller mm.
Det finns även ett woodland som sköts av trädgårsamatörerna Gbg.


Rosenplanteringar finns det gott om i Trädgårdsföreningen.

5 kommentarer:

  1. Så fin utstilling! Likte så godt det bildet med woodlandet og vannet. Vakkert!

    SvaraRadera
  2. Jeg har besøgt Trädgårdsföreningens have flere gange, og jeg er hver gang meget begejstret. Jeg synes, der er nogle fantastisk smukke bede, og så er der en meget charmerende stemning,som jeg bl.a. tror skyldes de gamle huse.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  3. Bra att du skriver om detta. Jag har också tagit bilder, men det har inte blivit av att få ihop ett inlägg pga den ständiga vattningen jag fick ägna all min lediga tid åt tidigare i sommar. Jag tycker tyvärr inte att det har blivit tillräckligt med mediebrus kring GGW, jag har bara hört kritiska röster, bla på GP:s ledarsida, utifrån perspektivet Avenyens framtid.
    Jag jobbar på Avenyen och ser dem varje dag, pop-up-trädgårdarna. Poseidons är ju väldigt påkostad, men plantorna mår dåligt i värmen och trängseln. Jag hoppas trots allt att de gör intryck hos folk som ännu inte upptäckt odlingens tjusning och alla möjligheter, för det är väl tanken med placeringen.
    Så roligt det var att se dig i Uddevalla, har du funderat kring resan till Tommy Ahnby?
    Marta

    SvaraRadera
  4. Marta - kommenterar på din blogg ifall du inte läser mer här.
    Helene

    SvaraRadera
  5. I was here many years ago, but it wasn't so green yet!

    SvaraRadera